20 juni 2013

Välja mat – självklart!

Barometern idag.
Gamla ska få välja vad de ska ha till mat. Det föreslår idag mina kollegor Anna-Britt Wejdsten (FP) och Birgitta Nordlöw (FP) i en motion. Lagen om valfrihet (LOV), som vi äntligen fått med oss de flesta partierna på, ger utrymme inte bara för att välja vem som ska ta hand om dig när du blir gammal eller svag, utan även vem som ska laga maten du får hemlevererad.

Det är en skam att det inte redan är så. Förhoppningsvis kommer jag också bli gammal en dag, och då skulle det kännas helt otänkbart att jag, som vuxen, myndig människa i ett i-land, inte ska få välja vad jag vill äta. Med tanke på hur lång tid det kan ta för en del motioner i den här kommunen att bli verklighet, är det bra att den lämnas in redan nu.

Jämför med att gå på restaurang. Ingen krog med självaktning nöjer sig med en enda ”dagens rätt” och inget annat. Då går alla som inte gillar den rätten någon annanstans. På marknaden är det ju du själv som får bestämma, till skillnad från när du lever på kommunens nåder.

Jag hoppas även att en konkurrensutsättning kan öka lyhördheten och flexibiliteten. Sedan min gamla farmor hade blivit för gammal för att laga sin egen mat, behövde hon alltid planera sina sociala aktiviteter några dagar i förväg, eftersom hon måste meddela till hemtjänsten i god tid om hon skulle avbeställa maten eller beställa någon extra portion till gäster. Det förbluffade mig alltid att det måste planeras så långt i förtid, när vanliga matställen alltid har maten redo för sina kunder med några minuters varsel, oavsett om det kommer många eller få. Varför ska man inte få vara nyckfull och ändra vad man vill äta med kort varsel, bara för att man är gammal? Jag ser det som en frihetsfråga.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tycker absolut att detta borde vara en självklarhet att få välja vad man vill äta och att inte kunna avbeställa inom kort varsel är ur dåligt! Bra att någon arbetar på förbättringar för de äldre!