26 mars 2010

Earth Hour ger motsatt effekt

Eftersom jag inte har så mycket till övers för verklighetsfrånvända och kommersiella jippon som gör nada för miljön, så kommer jag att hålla mina energisnåla lampor tända som vanligt under Earth Hour imorgon. Därmed kommer jag att vara en av de som inte låter strömmen som ändå produceras då gå till spillo.

Eftersom jag sen kan gå till sängs vid vanlig tid, istället för att stanna uppe en timme till och ta igen allt det som jag inte kunde göra utan ljus, så orsakar jag mindre elförbrukning än om jag hade deltagit i Earth Hour.

Mitt goda samvete får jag i vetskapen att jag redan har energieffektiviserat mitt leverne 24/7/365, istället för döva samvetet med en timmes mörker och sedan slösa som vanligt resten av året. Mitt goda samvete råkar dessutom sammanfalla med att jag får mer pengar kvar i plånboken när räkningarna är betalda. (Där ser man hur marknadsekonomin automatiskt uppmuntrar till goda miljöval!)

Jag ser fram emot den dag då den stora del av jordens befolkning, som lever i konstant mörker och armod, får samma tillgång till ljus och elektricitet som jag. Det kommer att rädda många liv. Energi är inte problemet – energi är lösningen.

Tyvärr så lär Kalmar kommun, som aldrig är sena att haka på allt som låter bra, även i år släcka gatubelysningen under en timme. Hur väl detta rimmar med vägsäkerheten och tryggheten för kvinnor och män som är ute och går då, förtäljer inte historien. Vi får hoppas att inga våldsverkare utnyttjar mörkret.

Inga kommentarer: