07 februari 2010

Jag kan simma, jag är inte rädd!

Igår när jag var i simhallen så såg jag hur en medelålders kvinna fick hjälp av personalen... att lära sig simma! Jag blev så varm inombords att se det.

Dels för att hon inte skämdes för att visa folk att hon inte kunde simma (jag kan tänka mig att många i hennes ålder skulle tycka sånt var pinsamt). Dels för att det visade att det är aldrig för sent att lära sig något.

Men allra mest glad blev jag att se glädjen i hennes ögon över de framsteg som hon hade gjort på bassängens 25 meter. Det var blicken hos en människa som hade erövrat ett helt nytt element, som aldrig mer skulle behöva känna sig rädd för vatten. (Det är extra mycket värt i en kuststad som Kalmar!) Hon hade fått mera makt över sitt liv, och därmed större frihet. Jag tyckte mig redan ana en hunger efter att pröva sina vingar (eller fenor) ytterligare.

Det är sånt här som driver mig som politiker - att hitta sätt att ge människor mer makt över sina liv, att möjliggöra för dem att utforska världen och göra sin tillvaro bättre. The sky is the limit. Det är därför jag försöker bekämpa alla sossiga jante-fasoner, och höga skatter som beskär folks frihet.

Inom ett år kommer tanten säkert att susa förbi mig i motionsbassängen...

Inga kommentarer: