21 februari 2008

DN Kulturs hetsjakt på liberaler

När jag läste på medieprogrammet i slutet på 90-talet så gjorde vi studiebesök på Expressens och Aftonbladets redaktioner. Jag minns att nån i klassen frågade om man måste ”vara sosse” för att få jobba på Aftonbladet. Vår guide där svarade att nej, såna krav ställer man bara på de som jobbar på ledarsidan och kultursidan.

Uppenbarligen ställer inte DN (oberoende liberal) lika hårda krav på sin kulturredaktion…


DN Kultur pågår ärekränkning på hög/låg nivå. Liberaler i allmänhet och författaren Johan Norberg i synnerhet har fått vänja sig vid att här bli bespottade som person – utan att få sina faktiska åsikter bemötta, utan någon ordentlig faktabas, och utan att få svara på anklagelserna. Lågvattenmärket nåddes nyligen när DN-medarbetaren och marxist-mytomanen Andreas Malm anklagade Norberg för islamofobi med lövtunn guilt-by-association. Med tanke på att Norberg i åratal försvarat islam och muslimers rättigheter, både i ord och handling, är detta inte bara en allvarlig anklagelse, utan även rent löjligt.

Det har funnits en ganska tydlig vänster-höger-vinkling på debatten. DN Kultur förefaller hata liberaler så till den grad att de tar varje tillfälle att smutskasta dem. Med idel faktafel som grund – i de fall där de hänvisar till liberalernas åsikter över huvud taget.

Detta gör mig förbannad. Jag har läst mycket av Norberg, och han är en intellektuellt hederlig man som belägger allt han säger med fakta. Han erkänner ödmjukt fel när han bemöts med saklig kritik (vilket tyvärr inte sker så ofta). Och det säger jag inte bara för att jag ligger ideologiskt nära Norberg. Snarare är det tvärtom, att jag flera gånger fått ändra mina åsikter eftersom Norberg argumenterar så sakligt och seriöst och avhåller sig ifrån den pajkastning som ofta präglar den politiska debatten.

Därför gör det mig förbannad när vår största dagstidning publicerar artikel efter artikel som, helt utan grund, försöker koppla honom till främlingsfientlighet och annat fult. Hundratusentals DN-läsare har vid det här laget fått sig en mörk bild av Norberg som helt enkelt inte är sann. Bloggare från både vänster och höger har ryckt in till hans försvar, men vad spelar det för roll för de människor som bara läser pappersupplagan av DN?

En artikel i Expressen ger en sammanfattning av historien och på sin blogg, med start ungefär här dokumenterar Norberg noggrannt allt som händer. Jag ser fram emot att den här soppan ska ta slut – helst med rejäl rannsakan på DN:s kulturredaktion som följd – så att Norbergs vanligtvis superintressanta blogg åter kan börja handla liberalism, kapitalism och globalisering.

Inga kommentarer: