19 februari 2008

Presidentvalet: mina två cents värde

Låt mig komplettera föregående inlägg med vad jag själv tycker i presidentvalet. Jag har försökt sätta mig in hjälpligt i de kandidater som varit aktuella på sistone och betygsatt dem efter mina hjärtefrågor – bland annat frihandel, fri invandring, HBT-rättigheter, integritet och nej till dödsstraff. Så här blev min ”topplista”:

  1. Rudy Giuliani (R): 15 poäng. Den enda kandidat jag verkligen gillat i de flesta frågor.
  2. John McCain (R): 11 poäng.
  3. Barack Obama (D): 7 poäng.
  4. Hillary Clinton (D): 7 poäng.
  5. Mitt Romney (R): 5 poäng.
  6. Mike Huckabee (R): 3 poäng.

Högsta möjliga poäng var 18. Norberg förklarar hur republikaner (R) kan hamna både överst och underst på min lista.

De som fortfarande är ”kvar i leken” är McCain, Obama, Clinton. Och utklassade Huckabee, som nu verkar vägra ge upp bara för att få hoppa in om 71-årige McCain skulle kasta in handduken. Det ska bli väldigt intressant att se vem McCain väljer som vice president att kandidera med. Jag håller förstås tummarna för Giuliani, som ju ligger honom väldigt nära i många frågor.

Men om McCain mot förmodan skulle välja den skvatt galne Huckabee så skulle det bli svårt att välja mellan att rösta på denna duo eller nån Hillbama-konstellation. Inte för att jag får rösta, men ändå.

Inga kommentarer: