- Nästan alla frågorna mäter kunskaper, inte intelligens eller smarthet.
- Frågorna indikerar inte vad den typiske femteklassaren kan, utan vad som ingår i grundskolans läroplan upp till årskurs 5.
- Case in point: Barnen som hjälper till i programmet vågar jag påstå är kunnigare än genomsnittsfemman, men även de kan svara fel. Även när ALLA barnen bommar på en fråga så måste den tävlande erkänna ”jag är inte smartare än en femteklassare”. Uppenbarligen var inte ens femteklassarna smartare än en femteklassare.
- Du kan svara fel på varenda fråga och fortfarande vara smartare än en femteklassare. Däremot är du nog inte smartare än alla femteklassare.
05 maj 2013
Varför programmet inte borde heta ”Är du smartare än en femteklassare?”
Etiketter:
Barn- och ungdom,
teve,
trams,
utbildning
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Trevligt med lite logik...
Dessutom är det så att inte ens den som vinner kvartsmiljonen därmed har bevisat att han/hon är smartare än en femteklassare. Absolut inte om han/hon behövt hjälp av femteklassarna för att klara frågor på vägen, och inte ens om han/hon klarat alla frågor på egen hand. Lika smart, ja, men inte bevisat smartare.
Ja just det, ja! Jag hade också tänkt den tanken, men glömde bort den när jag skrev bloggposten.
Skicka en kommentar