17 oktober 2009

Pseudodebatt om Oxhagsskolan

Jag fick in ett svar på Barometerns insändarsida idag – men oj, så censurerat och med helt annan rubrik! Tydligen får Birgitta Axelsson Edström ljuga fritt om mig, men jag får inte påpeka att det är lögn. Här kommer texten i sin helhet, med de bortklippta bitarna i fetstil.

Stå för vad ni gjort istället för att ljuga om andra, vänsterpartiet!

Wow, min tre meningar långa insändare om Oxhagsskolan fick det verkligen att tända till för Birgitta Axelsson Edström (V). Nu har jag visst en ”hemmasnickrad syn på yttrandefrihet”. ”Hemmasnickrad”, enligt samma person som tycker det är OK att partier delar ut priser på skolor men vill förbjuda det på just den dag hon hört att Folkpartiet gjort det.

Men Axelsson Edströms text är inte bara en lång radda lögner, hon har även förväxlat ”yttrandefrihet” med ”alla ska tycka som vänsterpartiet”. Jag försvarar yttrandefriheten i vått och torrt och har – till skillnad från Axelsson Edström – inte velat inskränka den genom luddiga förbud. Jag försvarar vänsterpartiets rätt att sprida felaktigheter, rädsla och fördomar bland människor – men när de gör det kan de ge sig attan på att jag kommer att kritisera dem!

(Jag försvarar även vänsterpartiets rätt att säga kloka saker – jag önskar bara att det vore aktuellt oftare.)

I fallet med Oxhagsskolan så är vänsterns hyckleri och populism uppenbar. De gör utspel där de vill lösa allt genom ospecifierade ”satsningar”. Men de talar tyst om att det är de själva som sitter på makten i Kalmar kommun och att de skär ner på skolan – inte satsar, utan skär ner – år efter år.

Vi ska vara glada att det ändå fortsätter finnas en skola i Oxhagen. Det är de fria kommuninvånarna som nu får bestämma hur det ska gå, vilket röda politiker förstås inte gillar. Om vänsterpartiet tycker att den nya skolan på något sätt behandlar elever och lärare illa får de förstås framföra det - men de kanske ska vänta tills skolan har startat, åtminstone?


Björn Brändewall (FP)
Barn- och ungdomsnämnden, Kalmar

Inga kommentarer: