17 oktober 2013

Ge barnen ledigt på religiösa helger

Nasim Malik (S) föreslår att skolorna lägger sina studiedagar på muslimska helgdagar så att muslimska barn får ledigt då, läser jag i Barometern (ej online).

Det låter som ett bra förslag, tycker jag. Olika personer har olika traditioner och vill därför ha helg på olika dagar. Men kalendern vi har idag är helt utformad efter kristna och hedniska helgdagar.

För några år sedan föreslog jag att Sverige borde avskaffa alla sådana röda dagar och istället ge varje människa ett eget ”röddagskonto” så att var och en får bestämma själv när på året man vill vara ledig. Maliks förslag känns som ett litet steg framåt baserat på samma insikt, om än utan valfrihet.

När jag följde en lärare på Dörbyskolan i tisdags så var många barn lediga på grund av den muslimska högtiden eid al-adha. I och för sig förståeligt – om jag gick i en skola som hade lektioner på julafton, skulle jag också be om att få ledigt då. Men det är synd att många elever ska behöva missa undervisning, och att det de facto mest ska drabba barn med invandrarbakgrund, som behöver all tid i skolan de kan få. Maliks förslag är inte perfekt, men det skulle hjälpa rätt många och låter lättinfört.

1 kommentar:

Peterman sa...

Ett röddagskonto skulle helt klart vara bäst för eleverna (jag har tänkt i samma banor). Frågan är om man kan hitta tillräcklig personal för att hålla skolorna öppna t ex på julafton.