08 januari 2013

Betygsutdelning för sexorna


Idag är första dagen efter jullovet för många skolelever i Kalmar. Detta är det första läsåret som elever i årskurs sex får betyg – en reform som Folkpartiet har drivit igenom i regeringen. Jag är väldigt glad för denna förändring, som jag skrivit om tidigare.

Inför julavslutningen för några veckor sedan, passade jag på att återvända till Lindsdal där jag växt upp, och deltaga i Lindsdalsskolans julavslutning. Det var härligt att få återse många lärare från min högstadietid, som den evigt unika musikläraren Eva Junefjäll, som höll i trådarna i kören och orkestern som framförde julsånger.

Jag fick även vara med när en sjätteklass fick sina betyg för första gången, och Smålandsnytt ställde lite frågor till eleverna. Jag tycker att eleverna hade rimliga förväntningar på detta. Det var ingen jättestor grej, men det är bra att få ett tydligt besked om hur man ligger till.

Det är precis så jag vill att tidigare betyg ska funka. Det blir lite mer på allvar lite tidigare, men inte fullt den chock och stress som det kan bli om man får ett dåligt besked först efter halva åttonde klass. Det är bättre att veta än att inte veta.

Inga kommentarer: