23 juni 2008

Vad gör vi nu då?

Jaha. FRA-lagen gick igenom, och fastän jag har haft en midsommarhelg på mig att dränka mina sorger 1, så känns det fortfarande som att luften har gått ur mig.

Så vad gör man nu? Skriver en motion till nästa landsmöte? Hur skulle den låta, då? ”Riksdagsledamöter ska inte rösta rakt emot portalparagrafen i vårt partiprogram”? Dels så är det ju därför man kandiderar till riksdagen på fp-mandat. Dels så är det inte partiet som väljer (och kan avsätta) riksdagsledamöterna, utan folket.

Men så länge som vi inte fått igenom personvalet fullt ut så är det partiet som fastställer namnen på valsedlarna, och där tänker jag lägga mitt inflytande:

  • Camilla Lindberg bör bjudas in att kandidera högt på Kalmar läns valsedlar.
  • De riksdagsledamöter som röstade ja till FRA ska inte få vara med på våra valsedlar 2010. Jag vill inte bidra till att de återväljs.

  1. Jojo, 0,5 % alkohol var det minsann i den där cidern, och jag drack säkert en halvliter!

3 kommentarer:

Basse sa...

Landsmötet kan inte uppdra saker åt riksdagsgruppen. Däremot kan landsmötet slå fast att FRA-beslutet var fel, eller uttala att massövervakning inte är förenligt med liberala principer osv osv.

Frågan är bara om det hjälper?

Anonym sa...

Så man ska alltså höjas till skyarna för att man går till jobbet, röstar efter egen övertygelse och sitt sunda förnuft?

Varför nämndes det inget från Camilla innan valet angående FRA Vart var hon under debatteringen...?

Nä, sluta va så blinda och vakna upp! "Ärlighet" i alla ära, men lägg istället energin och uppmärksamheten åt de som sviker, hycklar och fegar ur i sista stund istället och visa att det ej är accepterat!

Björn Brändewall sa...

Anonym: Camillas hade enligt media varit tydlig med sin ståndpunkt bland riksdagskamraterna, även om hon inte skyltat med det medialt. Inget fel med det. Hellre en som röstar rätt än en som bara viker ut sig i media men sviker när det gäller.

Det är säkert många som höjer henne oproportionerligt mycket till skyarna just nu, men jag tycker det vore helt rimligt att Folkpartiet liberalerna i Kalmar län visar att vi menar allvar med vårt FRA-motstånd genom att ge väljarna möjlighet att kryssa en dokumenterat rakryggad FRA-motståndare.

Basse: Ja, ett landsmötes-yttrande vore lämpligt. Fast det är inte ofta som ett parti erkänner att de haft fel. Liknande motioner behandlades när det gällde övergångsreglerna härom året, men de gick inte igenom. Fast debatten om övergångsregler bleknar i jämförelse med detta, så jag är optimistisk.

Och ett sådant yttrande skulle definitivt rikta ljuset mot de som Anonym tycker att vi ska "lägga energin på".