25 juni 2008

Normalbyggda bikinimodeller är snyggare


Jag skymtade den här annonsen flera gånger när jag cyklade förbi, och varje gång tänkte jag: ”Wow! Vilken snygg modell!”

Det var först när jag passerade den till fots som jag hann inse varför jag fastnat för just denna: modellen är nämligen inte en trådsmal, hårdsminkad sak i en pushup, utan en kvinna med höfter och lite mer normala former. Ni vet, såna där som faktiskt finns i verkligheten.

Den där stereotypa fantasibilden av en barbiedocka är det ju egentligen ingen som vill ha. Studier har visat att när det kommer till kritan så föredrar män kvinnor som har lite mer kött på benen, jämfört med vad kvinnor tror förväntas av dem. Skönt att Stadium har fattat detta med sin nya kampanj.

Jag menar inte med detta att reklambilden är till bara för att män ska få ögongodis, för det är ju oftast kvinnorna själva som köper sina bikinis. Men det är bra för kvinnor om de slipper känna att de måste uppnå det där omöjliga, trådsmala kroppsidealet – särskilt som det varken är hälsosamt eller effektivt för att ragga karlar. :)

Inga kommentarer: