11 januari 2011

Kommunstyrelsen och härskartekniker

Den som vill studera härskartekniker i praktiken skulle kunna besöka kommunstyrelsens sammanträden i Kalmar kommun varje månad.

Jag var där för första gången idag, eftersom jag sedan årsskiftet är vald till ersättare där. (Tack för förtroendet, gott folk!) Kommunalrådet Johan Persson (S) är ordförande i kommunstyrelsen och fördelade ordet lugnt och sansat – så länge alla höll med honom.

Men när Inger Hilmansson, vår representant från FP som jag är ersättare för, började ställa frågor om ett nytt förslag till miljonrullning till förmån för Kalmar FF (eller rättare sagt Arenabolaget), så tände det till hos kommunalrådet, och han blev plötsligt ett så tydligt skolexempel på härskartekniker att jag blev alldeles paff.

Ordförande Persson höll långa utlägg mot Inger Hilmansson utan att någonsin titta henne i ögonen, han avbröt henne när han hade gett henne ordet, han påstod felaktigt att hon var emot arenan. Efter att ha blivit tillrättavisad om detta sade han att hon var dåligt påläst. Och när det blev dags att gå till beslut så tog han in Bertil Dahls (V) tilläggsyrkande i huvudförslaget utan att ställa det i proposition, medan han ställde alla Ingers tilläggsyrkanden mot avslag. För att ytterligare förminska henne beskrev han Bertil Dahls yrkande som ”Bertil Dahl med flera”, fastän jag inte hade hört någon annan kommentera Dahls yrkande.

Som jag har förstått det så är detta ”business as usual” i Johan Perssons kommunstyrelse.

Detta är inte ett uttryck för någon sorts idoliserande av Inger från min sida. Men det är uppenbart att hon får utstå mycket. Jag hade hört rykten även från rödgröna led om hur mycket just hon utsätts för härskartekniker från sossetopparna. Nu fick jag se det med egna ögon. Det ligger nog en hel del i att Persson bestraffar de som har mage att ifrågasätta det socialdemokratiska enväldet.

* * *

Utöver denna dokusåpa-episod så fick vi information om snöröjningen. Snömängden denna vinter är visserligen exceptionell, och då kan man förstå att Servicenämnden överskrider sin budget. Men det framgick samtidigt att den budget som de rödgröna anslagit för snöröjning är på tok för liten, även för ”vanliga” vintrar. Våra jämförelsekommuner budgeterar dubbelt till tredubbelt så mycket för varje kvadratmeter. Således har de andra ”bara” överskridit 2010 års budget med det dubbla, medan Kalmar har överskridit den med – håll i er – det femdubbla! Vi står helt enkelt illa rustade för större kriser.

Jag hoppas att våra snöröjare fortsätter att kämpa på och göra det bästa de kan av sina knappa resurser.

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra att få "öronvittnes information" om hur det går till på fullmäktigesammanträdena. Ortspressen skriver ju inget informativt i ämnet vilket i sig är högst förvånande.
Bjarne Ritzén