18 januari 2011

Ännu fler socialdemokratiska härskarekniker

Man har aldrig kontroll över vilka av ens blogginlägg som blir långkörare i nyhetsflödet, och inget verkar vara så intressant som debatt om debatten. Nu ger sig även Östrans ledarsida (S) in i diskussionen om härskartekniker. Peter Akinder skriver bl a:

Påläggskalven Björn "Jag vill bli Lucia" Brändewall kommenderades nyligen ut på scenen och anklagade Persson för att bära sig dumt åt mot Inger Hilmansson (FP).

Jag känner inget behov att bemöta detta, för Sebastian Hallén har redan dissekerat Akinders ledare utomordentligt, så läs det istället. Hallén tar strid för mig när jag utsätts för härskartekniker, på samma sätt som jag på eget initiativ tog strid för Inger Hilmansson när hon utsattes för detsamma - för att det helt enkelt är rätt att säga ifrån när man ser någon annan behandlas oschysst.

En sak vill jag dock kommentera. Peter Akinder verkar tycka att "Jag vill bli Lucia" är ett nedvärderande tillmäle på mig. Jag håller inte med. Jag skäms inte det minsta över att jag för fem år sedan kandiderade till Kalmarbygdens Lucia. Än idag händer det att folk kommer fram till mig och säger hur glada de var att jag utmanade könsrollerna. Jag är utomordentligt stolt att något så litet som jag gjorde koms ihåg och betyder något för folk än idag.


(Däremot så är det inte ett särskilt korrekt tillmäle, eftersom jag inte försöker bli Lucia längre. Så Peter, om du läser detta, tolka det inte som en uppmaning att kalla mig "Jag vill bli Lucia" för all tid och evighet. Life goes on.)

Inga kommentarer: