23 januari 2009

Visst får vi arvode!

Östran skriver om att i Kalmar får vi som sitter i kommunfullmäktige inget arvode för mötena. Sven-Evert Arvidsson (s) tycker att det är självklart att uppdraget ska vara ideellt.

Men hur ideellt är det egentligen, med tanke på att ändå vi får arvode för de förberedande gruppmötena? I alla andra uppdrag är det tvärtom; i nämnder och styrelser får vi arvode för mötet men inte för gruppmötet. Varför är just kommunfullmäktige mer ideellt, bara för att man gjort denna rockad?

Uppdatering: strök halva bloggposten eftersom vakna kommentatorer påpekade att jag lutade mig på ett faktafel.

3 kommentarer:

Magnus blogg sa...

Hej Björn,

men visst är det väl ett fast arvode som utgår för det förberedande gruppmötet.

Basse sa...

Das stimmt. Endast det fasta grundarvodet utgår för gruppmötet, oavsett längd.

Däremot kan man få extra arvode om man tvingats anlita barnvakt t ex.

Björn Brändewall sa...

Hoppsan! Det hade jag inte märkt! Jag får väl skylla på att jag inte brukar räkna hur många kronor jag får eftersom jag ändå inte gör det för pengarna. :)

Faktafelet och alla funderingar som baserade sig på det är strukna. Tack för rättelsen.