25 maj 2012

Miljöpartiet krymper sig själva?

Miljöpartiet i Kalmar vill ha en medlemsomröstning där syftet, enligt Barometerns tolkning (ej online), är att byta ut Jonas Löhnn som idag är ersättare för Anna Thore (MP) i kommunstyrelsen.

Jag undrar om de har tänkt igenom det här. Så vitt jag vet så är MP:s nuvarande platser i kommunstyrelsen resultatet av den nu spruckna valsamverkan med socialdemokraterna. När personerna väl är valda kan de inte bli avsatta, vilket är varför Johan Persson (S) inte redan har petat båda.

Men MP har alltså inte längre privilegiet att de kan byta platser inom partiet som de vill. Vid avsägelse så ska kommunfullmäktiges valberedning, inte partiet, föreslå en ny ledamot, och då gäller inte längre några gamla överenskommelser med S. Så fort som en Miljöpartist lämnar en stol kommer en socialdemorat att sätta sig på den istället.

Miljöpartiets val står alltså inte mellan att företrädas av Löhnn eller någon annan miljöpartist, utan valet står mellan att företrädas av Löhnn eller inte företrädas alls.

Sakpolitiskt tycker jag att det är tråkigt att partiet har den här striden. Jonas Löhnn är reko och pålitlig. I likhet med min kollega Anna-Britt Wejdsten (FP) har han stått upp för lag, rätt och demokrati i KSRR-affären, vilket obehagat Johan Persson. Under det dryga år jag har suttit mittemot Löhnn i kommunstyrelsen har jag inte tyckt att han varit någon spjuver, direkt. Synd om han petas från det uppdraget. Än mer synd (för Miljöpartiet) om han petas av sina egna.

Inga kommentarer: