27 juli 2006

Åldersnoja, Leijonborg?

Missionskyrkans partiledarutfrågningar har blivit ett återkommande inslag på Öland vid valåren. I söndags var det Lars Leijonborgs tur att bli utfrågad av pastor Thor-Björn Bastås i det stora tältet vid Klintagården utanför Borgholm.

Fp-ledaren satte ned foten i flera trosrelaterade frågor. (Nu pratar vi alltså religion och inte damunderkläder här. Vad har du för fantasi egentligen?)

Han klargjorde bland annat att han inte hade något emot att kyrkans gudstjänster får sändas i radio och tv, men tyckte att public service även bör tillgodose judiska och muslimska medborgares önskemål. Han tyckte även att det lilla fåtalet religiösa friskolor fått styra friskoledebatten för mycket, men var tydlig med att skolor borde vara icke-konfessionella och låta eleverna själva ta ställning till religionen. Han var även noggrann med att skilja på sin roll som partiledare och sin roll som troende.

Det var förresten helkul att se efteråt hur okunnigt Expressen vantolkade ett citat (som inte ens var särskilt ordagrant citerat). De försökte få det till att Leijonborg trodde på Bibelns skapelseberättelse för att han ”söker svar i evangelierna” när ”vetenskapen inte räcker till för att besvara livets gåtor”. Hade journalisten haft den minsta allmänbildning om Bibeln (motsvarande årskurs 3 i grundskolan, kanske), hade han vetat att evangelierna handlar om Jesus och inte om skapelseberättelsen.

Jovars, jag delar väl inte riktigt ögonbryns-mannens tilltro till evangelierna, men så länge han lägger bibeln på hyllan innan han tar på sig politikerkostymen så har jag inget problem med det. Han var iaf oväntat rolig i en sekvens i utfrågningen:

TB: Bland de borgerliga är ju du äldst och har varit partiledare längst - då är det väl klart att det är du som ska bli statsminister?
LL: Trevligt att du ser det så. Men vi har ju demokrati i Sverige, och med den nuvarande opinionen är det klart: det blir Fredrik (Reinfeldt).
TB: Men du är ju 57 nu...
LL: Det är jag verkligen inte! Jag är kanske i teknisk bemärkelse äldst, men jag ser mig mer som PÅ VÄG mot 57, och det tror jag nog att dom flesta gör.
TB: Inte jag. Men du är ju jämngammal med Göran Persson...
LL: Ja, HAN är 57!

Hoho, åldern verkar vara ett känsligt ämne. ;)

Inga kommentarer: