19 augusti 2014

Björn A-Ö: E-demokrati

Demokratin i Sverige är långt ifrån vad den borde vara, och vad den kunde vara. Vi röstar inte på människor vi har förtroende för, utan på sju partier som i ödesfrågor blint röstar enligt sin partiledare, inte enligt sina värderingar.
Vårt valsystem behöver uppdateras för 2000-talet, så att väljarnas val på valdagen verkligen kan göra skillnad. Rösta bort dåliga politiker, rösta in duktiga.
  • Personvalsspärren bör sänkas kraftigt. Den kandidat som fått flest kryss ska bli invald, inte den som bara råkar stå överst på valsedeln. Makten över de folkvalda flyttas alltså från partierna till väljarna. Det blir personval på riktigt.
    Spärren har fr o m detta val sänkts från 8 % till 5 %, men det tycker jag inte räcker. En spärr bör dessutom inte vara procentuell, utan fast, kanske något hundratal kryss.
  • Skilda valdagar för riksdags- och lokalval. Ett val i taget, så att väljarna kan skilja på frågorna så att vi slipper åter se oärligheter som sossar som går till kommunval på frågor som inte beslutas av kommunen.
  • Sverige måste få en författningsdomstol. Politikerna får inte driva igenom grundlagsmässigt tveksamma lagar, som FRA-lagen, utan att det prövas mot grundlagarna i en domstol.
  • Rösta digitalt

    Det känns väldigt otidsenligt att hålla på och springa runt med tusentals lappar för alla olika partier, i alla olika valkretsar, och lägga dessa i kuvert som sedan ska läggas i lådor för att tömmas, sprättas upp och räknas manuellt. Enorma mängder papper trycks upp varav bara en bråkdel används i slutändan. Partifunktionärer lägger tusentals timmar på att blada hushållsutskick, så att alla ska få valsedlar från varje parti i brevlådan. Slöseri med träd, slöseri med arbete.

    Det är dags att införa internetröstning kombinerat, med vallokaler med digitala röstningsmaskiner (som i Springfield ;). Vill du rösta på ett obskyrt parti som inte haft resurser att lägga ut valsedlar i just din vallokal? Inga problem, när alla partier och kandidater kan klickas fram på en datorskärm! Man ska inte behöva jättemycket pengar för att kunna etablera ett nytt parti. Det ska räcka med fräscha idéer.

    I Estland röstar man redan via SMS, vilket kanske inte är lika flexibelt, men det kan fylla en funktion för de som vill kunna rösta utan att gå till en vallokal.
  • Gör det möjligt att rösta på ett andrahandsval.
    Låt säga att jag har hittat ett jättebra litet uppstickarparti som  jag vill stödja istället för Folkpartiet. Men då måste jag leva med risken att om uppstickarpartiet inte kommer in i riksdagen (det finns ju en fyraprocentsspärr), så har jag kastat min röst i sjön, Folkpartiet och alliansen får för få röster, och vips så har vi fått Stefan Löfven (S) som statsminister och Jonas Sjöstedt (V) som finansminister. There goes the country…

    Men tänk om jag kunde rösta på uppstickarpartiet med förbehållet att om det inte får fyra procent av folkets röster, så faller min röst tillbaka till Folkpartiet istället. Då skulle folk våga stödja nya, friska krafter utan att behöva frukta att deras röst kanske hux flux inte längre räknas.

    Detta vore en administrativ mardröm att hantera om vi fortfarande röstade med papperslappar i kuvert, men kombinerat med den elektoniska röstningen ovan så vore det en baggis för datorerna att hålla koll på.
Många (alla?) av de här förslagen kräver grundlagsändringar. Grundlagen revideras inte särskilt ofta. Sannolikt kommer jag inte att få igenom dessa krav under nästa fyra år. Men kryssar du in mig i riksdagen så lovar jag att göra allt jag kan för att sätta hjulen i rullning för att dessa demokratiseringar en dag ska bli verklighet.

Har du själv några idéer för hur ny teknik kan användas för att förbättra valprocessen, eller demokratin i stort? Lämna en kommentar!

1 kommentar:

NjaTillParlamentarism sa...

Håller med om mycket av vad du säger. Andrahandsval och mer personval har jag länge förordat själv. Skilda valdagar skulle som du säger vara bra för sakfrågedebatten men har ju också uppenbara risker när det gäller valdeltagandet, så det måste man nog utreda ganska ordentligt först.

En sak jag tänkt är att det vore bra att separera riksdagens parlamentariska-fiskala och legislativa funktioner. En kammare som väljer och avsätter statsminister/statsråd och beslutar om budgeten, en annan som stiftar rikets lagar. Då skulle man kunna renodla det här med partival och personval. Till den förstnämnda får man bara rösta på föranmälda kandidatlistor, utan kryss, utan möjlighet att skriva till kandidater, utan valkretsindelning. Småpartispärren kvar och andrahandsröstning tillåten. De valda i här församlingen skulle inte ens behöva anställas på hela året, de behövs ju mest efter val och under budgetdebatterna. Men självklart ska de kunna sammankallas när som helst om någon av dem är sugen på misstroendevotum.

Legislaturen, å andra sidan, skulle väljas med rent personval. Inga partibeteckningar, inga spärrar. Relativt små valkretsar, enmans- eller tremans- kanske. (Enmans- har en tydlighet som är svårslagen: alla vet vem som är just deras ledamot. Å andra sidan är det ju många som inte har röstat på "sin" ledamot. Tremansvalkretsar skulle kunna vara bättre då, med STV som valsystem.) På det viset slipper man dagens hybridsystem där ledamöter tvingas försöka vara lojala mot både partiet (vilket ju är nödvändigt för att parlamentarismen ska fungera) och väljarna.

Och ja, precis som många av dina funderingar så började många av de här med FRA-lagen. När jag såg en politiker (moderat har jag för mig) blogga stolt om att "den här lagen tyckte inte jag om så jag gick minsann mot partilinjen och lade ned min röst" – då förstod jag att något är skevt med nuvarande system. De som stiftar rikets lagar borde endast vara ansvariga inför sina väljare och sin egen ideologiska övertygelse. Att det fanns en enda riksdagsledamot som var mot FRA-lagen men inte röstade mot den är ett demokratiskt nederlag.