22 augusti 2008

Skolbarn positiva till betyg

Själv fick jag vänta till efter halva åttan innan jag fick betyg första gången. Nu hade jag turen att klara mig rätt så bra ändå, men jag minns fortfarande klasskamraten som fick en chock när han öppnade sitt första betygskuvert och satt där med tårar i ögonen i klassrummet. Och det var väl inte så konstigt – när man hade förhalat betygsdebuten i åtta år och byggt upp förväntningar, så blev det en stor grej när det väl kom. Men det värsta var nog att han nu bara hade ett drygt år på sig att göra något åt det. Tänk om han hade haft nio år på sig att komma ikapp istället?

I Barometern m m svarar jag idag riksdagsledamoten Desirée Liljevall (s), som stämt in i den smått tjatiga klago(s)ången ”betygsätt inte sjuåringar”. Som om det vore den stora ödesfrågan i skolan…

Läs hela insändaren här.

Inga kommentarer: