24 oktober 2007

A homage and a plea

I år är det tio år sedan den belgiske serietecknaren André Franquin gick ur tiden. Franquin var mästaren som gjorde Spirou världskänd och skapade karaktärer som Marsupilami och min personliga favorit, Gaston. Franquins verk, med sin humor, hjärta och obeskrivliga charm, var det främsta exemplet på hur seriealbumen från Carlsen Comics (förlaget i Sverige) förgyllde min barndom.

För att hedra denne man tänker jag vidarebefodra en uppmaning som han gav mig i mina tonår. Stöd UNICEFs fond En droppe vatten. Pengarna går till att säkra tillgången till rent vatten för människor i utvecklingsländer.

Vägen till välstånd går genom demokrati och frihandel, men grundläggande saker som dricksvatten måste komma först. Donationer till UNICEF kan även göras på PG 90 20 01-7 och BG 902-0017.

Inga kommentarer: