Folkpartiet liberalerna pratar ofta om vikten av ordning och reda - inte bara i statsfinanserna, utan även i skolan. Det gör vi för att det helt enkelt är en arbetsmiljöfråga. Hur många vuxna skulle acceptera en arbetsplats med det stök som många barn runtom i Sverige dagligen tvingas gå till?
Jag är övertygad om att det är de svagaste barnen, de som mest behöver en god utbildning, som far mest illa om det råder kaos på lektionen. Lösningen handlar mycket om att ge lärarna mer befogenheter, men det ska vara rätt befogenheter.
Förbud mot kepsar har Folkpartiet aldrig föreslagit – det är nog en (S)-fabricerad myt. Däremot bör läraren få kunna beslagta störande föremål, t ex mobiltelefoner, om elever inte klarar av att hantera dem med ansvar. Ordningsomdömen bör kunna få lämnas till föräldrarna.
Däremot spelar det för mig ingen roll om lektionerna bedrivs enligt traditionell katederundervisning, eller om man ska göra en utflykt ute i det fria, eller föra diskussion kring ett runt bord. Sånt kan lärarna, rektorerna och eleverna själva få utforma så som de tycker blir bäst.
En bra lärare klarar balansgången att vara en auktoritet, utan att behöva vara auktoritär.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar