01 mars 2010

Att upptäcka något nytt om sin älsklingsbok

Hjärtat börjar slå på ett särskilt sätt när jag inser att min mest älskade bok någonsin, MOMO eller Kampen om tiden blev filmatiserad på det sköna 80-talet.

Jag ägnade många stunder i mina tonår åt att försöka visualisera platserna i den tidlösa, obestämbara lilla staden där Momo, Gigi guiden, Beppo gatsopare och alla de andra levde sina dagar. Och av trailern att döma så verkar tyskarna/italienarna ha fått till den helt rätt. Författaren Michael Ende lär ha blivit missnöjd med filmatiseringen av hans andra mästerverk Den oändliga historien, så han krävde att få vara mycket mer involverad i filmatiseringen av MOMO.

Men inga subtitles här inte! Se där, nu har jag ännu en anledning att lära mig tyska. Fast jag kanske ska skaffa mig den ändå, jag kan väl de flesta replikerna utantill på förhand. ;)

Thank you, Internet!

Inga kommentarer: