25 augusti 2006

Låt dem slippa strömmen, då

Folkpartiet i Kalmar föreslår att vi ska se om vi kan skapa frizoner för elöverkänsliga inom kommunen; zoner där vi begränsar den elektromagnetiska strålningen. Det är ett lite kontroversiellt förslag, för socialstyrelsen tror inte på elöverkänslighet. De anser att det inte finns vetenskapliga bevis för det.

Jag tror inte heller på elöverkänslighet, men jag tycker ändå att det är ett bra förslag. Det är det som är det fina med att vara liberal. Jag behöver inte hålla med de elöverkänsliga för att inse att de upplever ett besvär, och att de har rätt att få leva annorlunda om de vill.

De upplever nånting som inte vi andra upplever, men det är ju inget ovanligt. Om jag kan tolerera folk som tror att de sett Jesus eller Mohammed, så kan jag definitivt tolerera folk som tror att lysrör är farliga. Så länge de inte vill möblera om min skrivbordsbelysning.

Så låt dem få sitt elfria område, och den avskärmning och minskning i välfärd som det tyvärr lär leda till. Framtiden kommer kanske visa att det var jag som hade fel. Men då har ändå de elöverkänsliga fått som de ville under tiden, och det är det viktiga.

Inga kommentarer: