30 september 2008

Fp var inte alls för särskoleflytten!

På kommunfullmäktige igår ställde jag min interpellation om tvångsförflyttning av särskolebarn och fick svar från Cecilia Strömberg (s). Som väntat refererade hon till den i mitt tycke rejält inaktuella inspektionen från Skolverket, och hävdade att flytten av Lindösärskolan hade gott stöd från föräldrar. Jag undrar just vilka föräldrar hon hade pratat med, med tanke på att ingen i föräldraenkäten hade ställt sig positiv till flytten.

Sen bekräftade Strömberg att särskoleverksamheten på Björkenäs hade upphört av ekonomiska skäl. Då har vi fått det svart på vitt iaf.

Men debatten var inte slut. Birgitta Axelsson Edström (v) gick fram i talarstolen och läste upp ett gammalt protokoll från före min tid, där hon fick det att låta som om Folkpartiet i Kalmar redan hade röstat för nedläggningen av särskoleverksamhet på Björkenäs. Så visst kände jag mig lite snopen där jag satt i min stol. Folkpartisten som deltog i det gamla beslutet har flyttat sedan dess, så han var inte där och kunde kommentera. Men nu efter mötet har jag kollat upp protokollet ifråga lite noggrannare, och kan konstatera att riktigt så var det inte.

Beslutet som Axelsson Edström refererade till, och som fp hade ställt sig bakom, handlade om att dela upp Björkenässkolan i en mindre särskola och en pedagogiskt resurs- och kompetenscentrum för barn med autism. Förvisso en minskning av elevantalet, men en helt annan sak än att flytta barnen, under föräldraprotester, från den skyddade oasen på Björkenäs till bl a en källare i Oxhagsskolan. Och det var detta jag hade kritiserat, både här och på Lindö. Autistiska barn är känsliga för stök och förändringar och mår oftast bättre i lugna områden.

Jag vet inte om Axelsson Edström bara hade blandat ihop fakta, eller om det var ett s k försök att frisera ageranden, händelseförlopp och ställningstaganden så att de passar de egna syftena. Men Östrans utsände köpte det i alla fall. Rättelse är begärd.

3 kommentarer:

Basse sa...

Det där med ekonomiska motiv för flytten har hon ju förnekat i insändare tidigare.

Björn Brändewall sa...

Åtminstone vad gäller Lindöskolan. Jag är inte lika säker på att hon förnekat det vad gäller Björkenässkolan...

Mats sa...

Jag kan skriva under på att majoriteten av föräldrarna var emot flytten. (Hade barn där).
Att integrera barn med autism i större klasser är oftast katastrofalt.
Strömbergskan snackar så mycket dynga så hon tror sig själv.
Det är enbart av ekonomiska skäl förändringarna är gjorda. Alla var emot det förutom politikerna som drev igenom frågan.
Alla autistiska är väldigt olika även om många symptom är lika. De är olika i likheten om nån fattar vad jag menar.

Har erfarenhet av autism sen många år, både i familjen och från arbetslivet.

Knäpp kärringen Strömberg på näsan nu.