26 september 2008

Är det staten som ska filtrera eller inte??

Jag har läst om regeringens förslag till FRA-förändringar på alla ställen jag hunnit med under min lunchrast. Först tyckte jag att det lät väldigt bra. Så bra att jag har svårt att komma på hur det skulle kunna bli ännu bättre.

Sen har jag blivit mycket mer tveksam. Den stora make-or-break grejen för mig är formuleringen om att FRA endast ska få ta del av domstolsgodkända ”trafikstråk”. Vad betyder detta?

Den första tolkningen jag stötte på sa att det blir som att internetleverantörerna lämnar viss trafik i en ”brevlåda” efter domstolsbeslut. (Som vid avlyssning vid brottsmisstanke i dag.) Alltså att staten inte har en permanent avlyssnings-antenn i internetleverantörernas kablar. Då skulle det i princip bli omöjligt att genomföra massavlyssning.

Men juristen Mark Klamberg lämnar sina fp-uppdrag i besvikelse, för han har studerat överenskommelsen på nära håll och gör en annan tolkning. Att ”trafikstråk” kan betyda att FRA ger sig själva tillgång till t ex all trafik mellan Stockholm och Köpenhamn. Och då snappar de ju upp en himla massa övriga människor, som de kan börja kartlägga och snoka i.

Där står det alltså och väger. Om filtreringen sker hos internetoperatörerna så är det bra. Om filtreringen sker hos staten så är FRA-lagen lika dålig som innan.

Gud, vad skönt det vore om den här soppan nånsin kunde ta slut!

Inga kommentarer: