14 juli 2008

Alltfler fp-riksdagsledamöter kritiserar FRA (uppdaterad 17 juli)

Tunga folkpartister – fyra riksdagsledamöter och tre tidigare partiledare – tar nu fram storsläggan mot FRA-lagen och kritiserar den egna regeringen i DN Debatt.

En som sticker ut i mängden är Maria Lundqvist-Brömster, med tanke på att hon röstade Ja till lagen i juni. Uppenbarligen har hon kommit på andra tankar nu. Och jag är förstås glad att hon därmed står för samma ståndpunkt som jag. Men oavsett sakfrågan, så ger det mig förnyat hopp för demokratin när enskilda ledamöter vågar ompröva sina beslut och inte försvarar dem in absurdum. Heja Maria!

Det börjar bli rätt många som trotsar partipiskorna nu. Det ska bli spännande att se hur det går i höst, när de där tilläggen till lagen ska klubbas igenom i riksdagen. Jag kan riktigt se ”Reinfeldt” ropa ”Sit down! sit down!”.

Även i sakfrågan så noterar folkpartisterna förtjänstfullt att denna lag inte alls gör spaningen ”teknikneutral” så som FRA-förespråkare hävdar – tvärtom. Jag kan fortfarande skriva ett brev, lägga det i ett kuvert och skicka det utomlands UTAN att det svenska försvaret öppnar och läser brevet. Men om jag gör detsamma med ett e-brev så vill de minsann få snoka! Då bryr de sig inte om brevhemlighets-lagen längre!


Uppdatering: Men självklart är jag inte mer naiv än att jag inser hur bekvämt det är att först vika sig för partipiskan och rösta Ja, och sen i efterhand, när opinionen går våldsamt emot beslutet och det är försent att ändra, markera mot FRA. Orsaken kan vara antingen oblyg populism, eller att mediastormen var droppen som fick bägaren att rinna över, fick Maria m fl att bryta upp från grupptrycket. Sanningen vet bara riksdagsledamöterna själva, förstås.

Inga kommentarer: