28 februari 2008

Dagens skratt

Det är roande att se hur politiska motståndare tycker att jag och mina partikamrater är. Eller rättare sagt, hur de önskar att vi vore, eftersom det vore så lätt att kritisera då.

”Med förtroendevalda folkpartister är det däremot oftast annorlunda. Inte sällan hyser de egenskaper som inte finns i andra partiers medlemsled. De är nämligen, när de mellan raderna får uttrycka det själva, felfria och vita som snö. (…) En handling som är utsänd en dag för sent, ett stavfel i en skrivelse, en ostruken skjortärm hos en miljöpartist - det är sådant som kan reta gallfeber på en förtroendevald folkpartist.”

Jag hade faktiskt ett heldagssammanträde precis innan jag läste detta, och jag lovar dyrt och heligt att jag varken anmärkte på sena handlingar, stavfelen jag såg i dem eller skjortan som miljöpartisten mitt emot mig hade på sig! ;) (Hur ofta har miljöpartister skjortor på sig, förresten?)

Men det är så (s)-ledarskribenten Peter Akinder målar sitt roande taffliga porträtt av folkpartister. Och då har jag ändå bortsett ifrån faktafelen (dvs det mesta han påstår om fp:s politik) och bara sett till det som han framför som högst personliga åsikter.

Eller personliga och personliga. Han ger inte ett enda konkret exempel på personliga erfarenheter, utan rapar bara halv(s)anningar som skrivits i riksmedia de senaste åren. Så han har nog inte umgåtts så mycket med folkpartister som han vill påskina.

När du fått nog kan du istället läsa en seriös analys av partiernas olika kulturer som bland annat skriver så här:

”Folkpartiet och vänsterpartiet är till exempel väldigt lika i sin utpräglat individualistiska partikultur. De är motpoler till moderaterna och socialdemokraterna, som är kollektivistiska och hierarkiska. Däremot har moderaterna och folkpartiet ett liknande sätt att se på kunskap, även om moderaterna tenderar att vara tvärsäkra och folkpartisterna akademiskt nyanserade. (…)

’Lite hårdraget kan skillnaden mellan individualismen i folkpartiet respektive vänsterpartiet formuleras som att folkpartisterna hyser stor respekt för alla medan vänsterpartisterna ifrågasätter alla’, skriver Katarina Barrling Hermansson i avhandlingen.”

Pierre Edström har också skrivit om detta.


Uppdatering/Kuriosa: Akinder verkar på fullt allvar tro att folkpartiet verkat för kepsförbud i skolan. Men prova att Googla på ”keps på skoltid +folkpartiet”, och se om du kan hitta ett endaste förslag eller utspel från (fp) om detta. Räkna å andra sidan hur många sossebloggar som skriver om detta som om det vore dagens sanning. Då får man kanske en bild av vilka slutna grupper som sådana där myter föds och frodas i – och formar deras bild av omvärlden.

Inga kommentarer: