06 februari 2007

With a license to wed

Sådärja, nu har jag blivit borgerlig vigselförrättare! Jag ska gå ”prao” en gång med någon av de rutinerade förättarna, sen är det bara att säga till om ni vill bli vigda!

Jag skriver ”vigsel”, men självklart fixar jag även partnerskap – alltsedan jag reagerade mot homovägrare i grannkommunen så har det varit själva poängen. Det behövs liberaler som motvikt till de som vägrar viga samkönade par, för de paren är minsann medborgare, de också!

Men i den här bloggen nöjer jag mig med ordet ”vigsel”. Jag tycker att det pekar ut samkönade par på ett orättvist sätt om man har ett särskilt ord för dem. Och vi får säkert ändå en könsneutral äktenskapsbalk under den här mandatperioden. Oh, joyous future!

Nu var det bara två (2) samkönade par som gifte sig borgerligt i Kalmar 2006. Det känns tråkigt, men beror nog på att ingen vill utmärka sig på en mindre ort – särskilt en ort i Sveriges minst HBT-vänliga län. Homovigslar är vanligare i större städer där människor kan vara mer anonyma. Men jag hoppas att jag kan påverka attityderna i en öppnare riktning, åtminstone någon liten millimeter. Två människor ska inte behöva skämmas för att de älskar varandra.

Inga kommentarer: