26 december 2013

Knäppdrömmen om friskolan

Lite mellandags-humor!

Jag har ju skrivit extra mycket på sistone om de många myter om friskolereformen som slungas i politiken och i medierna, och som förstås påverkar allmänhetens uppfattningar. En bekant till mig har mycket fantasifyllda drömmar, ”knäpp-drömmar”, och delar ibland med sig av dem i SMS av imponerande längd. Eftersom den senaste berör denna mediala diskussion, och var extra rolig, publicerar jag den här med upphovsmannens tillåtelse.

Eventuella likheter med verkligheten är helt och hållet inbillade. ;)
Förord: Ja, nu har ju inte jag någon åsikt om friskolor - och skulle aldrig påstå att *alla* medier bluffar - men så här knäppt drömde jag nyligen:

Fiskkolan som reg(l)eringen glömde

I sin oändliga idéström, har regeringen bestämt att friskolor nu *bara* ska få drivas, av den oseriösa delen av spåtantsindustrin.

(Gamla tanter är ju aldrig fel... B-) )

Och i äkta McDrive-anda, så har McDuckerna... - hrm, jag menar "moderaterna" - bestämt att undervisning *bara* får ske på busshållplatser, lite snabbt, medan man väntar på bussen! o_O

(Denna sk. "gatuundervisning" skulle visst "spara pengar", hette det.)

Så... Där står dom stränga spåtanterna, med sina stora örhängen och lila paljettkåpor, i Pressbyråns busskur...

Dom kraxar på som "Mor i skutan", och lär ut... hm, bokstäverna Y, 3, V, # och X. (!)

(Jodå, man *kan* läsa i drömmar. :-| )

- Men varför då inte lära ut *hela* alfabetet, undrar ni? - Jo, för att dom inte har råd.

Så dom här fem är "bokstäverna" man lär sig - och därmed basta! XD

("Fem-inism"? ;-) )

Dock får man lära sig hela ord - men bara sk. "transnymer". Dvs. ord som ÄNDRAR sig, som i "Harry Potter", och blir till liknande ord, som blir till liknande, osv. :

Så på (reklam)tavlan står det:

"MUSTASCH
MESSTACK
MISSTAG"

Jodå.

Och där vaknade jag.

Men jag är högst öppen för tolkningar?

Inga kommentarer: