03 juli 2013

Jag spelar schack i Visby

Den här veckan är jag i Visby och njuter av Almedalsveckan. Denna förmiddag har jag dock fått en grannlaga utmaning som politiker: jag ska spela schack mot skolbarn!

Det är Utsiktstornet som arrangerar det baserat på ett EU-direktiv som antogs i fjol om att uppmana alla länder att använda schack som ett pedagogiskt verktyg.

Jag kan tycka att det låter lite detaljreglerande för att beslutas på EU-nivå. Men i sak håller jag helt med om det pedagogiska: schack är ett utmärkt sätt att träna sitt abstrakta och logiska tänkande. Så kan vi få barn som är väl utrustade att planera och tänka logiskt - hur mycket det än må uppröra Gustav Fridolin (se föregående inlägg). ;)

Jag hade själv en schackinfluerad skoltid, tack vare eldjälen Mats Leden, som var min klasslärare i årskurs sex. Det blev både schackturneringar och studier i schackets historia under det läsåret.

UPPDATERING: evenemanget avslutades med en schackturnering där Johanna Valentin, som varit junior(världs?)mästare, spelade mot tre lag samtidigt. Mitt lag, som även bestod av Sakarias Winberg (KD), klarade sig rätt bra som inte ens hann bli schack på de 15 minuter som hon spelade mot oss. :-)

Inga kommentarer: