29 januari 2010

Länets 6:e mest inflytelserika politikblogg!

Den gångna veckan har politiska bloggare landet över med spänning följt Politometerns rankning av hur inflytelserika alla politiska bloggar i Sverige är. Extra intressant är att politometern gör det lätt att analysera bloggarna utifrån partitillhörighet.

Alla ni läsare som inte har en egen politisk blogg är säkert måttligt intresserade av detta navelskåderi, men ha tålamod med oss; vi bara måste få skriva av oss lite. ;) 

Min inflytelserike överman Sebastian Hallén (FP) har konstaterat att denna blogg är den 22:e mest inflytelserika FP-bloggen, och den ännu mer inflytelserike Peter Högberg (S) har sammanställt en lista över länets bloggar, där jag hamnar på en hedrande 6:e-plats. (Det hade jag faktiskt aldrig vågat hoppas på; jag började ursprungligen blogga mest för att jag ville skriva av mig, även om bloggen senare blivit ett bra verktyg för att kommunicera med mina väljare.)

Men ännu mer intressant tycker jag är att läsa kommentarerna för varje parti från geniet Martina Lind, som skapat politometern. Hon skriver bland annat att Folkpartiet visserligen har många ganska-bra bloggar men bara en ”superblogg”, att Piratpartiet tappat kraft, att V-bloggarna mest länkar inom den egna kretsen, och att S-bloggarna dominerar tack vare en fokuserad och medveten bloggstrategi, något som Moderaterna verkligen måste ta tag i om de vill bli en kraft att räkna med i bloggosfären. (Det gäller i viss mån alla allianspartier.)

Men som en och annan partilös superbloggare påpekat så är det synd att bara partipolitiska bloggar varit med i rankningen. De flesta riktigt inflytelserika liberala bloggarna som jag följer är inte knutna till något särskilt parti och är därmed inte med. Det vore intressant att se en jämförelse mellan de olika politiska ideologiernas blogginflytande, men jag inser själv hur svårt det skulle vara att klassificera sånt. Martina ska kolla på’t.

1 kommentar:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.