16 april 2009

Nya motioner för att förändra världen

Nu, för några minuter sen, var det motionsstopp inför LUFs kongress som ska hållas i Nässjö i höst. Det har varit en intensiv dag med mycket skrivande. Inte för att skryta, men under dagen har jag skickat in 19 motioner – personligt rekord. (Det kanske beror på att jag var så missnöjd efter kongressen 2007.) Puuh, varför sitter man alltid och gör sånt här i sista stund?

Ett urval av ämnena:

  • FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna ska bli bindande för de länder som skrivit under den
  • EU bör överta Frankrikes permanenta plats i FN:s säkerhetsråd.
  • Att bojkotta barnarbete-produkter är inte alltid det bästa för barnen
  • Bort med personvalsspärrarna
  • Miljöskatter ska vara globala
  • Antingen ryska, hindi eller mandarin borde bli nytt kärnämne i gymnasieskolan m a a globaliseringen
  • En del av biståndet ska ges i form av mikrolån
  • …den som jag är mest stolt över:
    Partistöd och antal mandat ska stå i relation till valdeltagandet
  • …och den som var jobbigast att skriva:
    Skademinimera genom avkriminaliserade lätta droger

Jag hade egentligen en 20:e motion på lager, men är det efter midnatt så är det. Kvalitet är bättre än kvantitet. :)

Nu får vi se hur det går. Jag är optimistisk.

1 kommentar:

Unknown sa...

När det gäller språk röstar jag på hindi. Ingen ryska tack, hehe