14 augusti 2007

Hellre reservant än moraltant

Kongressen är över och det har varit många spännande debatter. Jag har fått ändra åsikt i en del frågor. Jag kan dock konstatera att många delar min besvikelse över att förbundet under dessa dagar tagit många steg åt moraliserande sossevänster och lämnat visionerna därhän. Även om det förstås finns ljusglimtar:

Till det goda hörde att vi är för en avkriminalisering av narkotikabruk, är fortsatt emot hetslagen och är emot en obligatorisk a-kassa. Dessutom är vi för polyamorösa giftemål. Det är ballt om något. /Saga

Missförstå mig rätt. Jag har dunder-respekt för den LUF-medlem eller förbundsstyrelseledamot som har andra åsikter än jag, men kan motivera detta utifrån den liberala ideologin. Så skedde flera gånger. Men i många andra skiljefrågor så upplevde jag inte alltid att jag fick ett sakligt bemötande i talarstolen. Det gör mig vred. Således blev det till att skriva ett antal reservationer.

Jag har redan börjat höra från vänner som nu känner sig tvugna att lämna förbundet pga sosseriet. Men sånt här går i vågor. Förbundet har genom historien legat både längre till vänster och längre till höger än det gör just nu. Jag får stanna kvar och försöka förbättra. Ett tag till iaf.

Inga kommentarer: