30 april 2015

Kalmar borde föreläsa på #Skolriksdag 2017!

Det har varit en intensiv "långhelg" för mig den här veckan. Först Folkpartiets Liberala Riksmöte i lördags och söndags. Måndag och tisdag var jag sedan i Stockholm på Skolriksdag, som är en jättekonferens för lärare, rektorer och politiker inom skolan.

Det har varit många seminarier där kommuner berättat om lyckade exempel och framgångsrika arbetssätt, och många av dem har varit bra. Men väldigt ofta har jag tänkt: det där gör vi ju redan i Kalmar. Eller rentav: det där hade våra tjänstemän från Kalmar kunnat berätta mycket bättre om!

Till exempel hur vi har arbetat med karriärtjänsterna för lärare, som Alliansregeringen införde. Eller hur vi rättar nationella prov gemensamt för att både öka rättssäkerheten och ge lärarna kompetensutveckling.

Så nu har jag satt upp ett mål som jag ska arbeta för: nästa skolriksdag 2017 borde Barn- och ungdomsförvaltningen i Kalmar vara en av föreläsarna! Ska försöka ta reda på i vilka trådar man måste dra i för att detta ska bli verklighet.

Men just nu är jag hemma igen. Nu stundar valborg, och imorgon ska Socialdemokraterna försöka rättfärdiga sin existens genom att demonstrera mot sig själva. Själv ser jag fram emot att få några dagars lugn och äntligen få träffa mina hundar igen!

Inga kommentarer: