26 juni 2013

League of Legends: tur eller skicklighet?

UPPDATERING: Läs även en utmärkt debattartikel i ämnet av Daniel Somos (M).

LAN-spel kräver tillstånd, meddelar Lotteriinspektionen. Så onödigt.

Och kanske rentav förolämpande. Jag undrar vad League of Legends- och World of Warcraft-spelare tycker om att deras spel, som det anordnas internationella turneringar i, likställes med lotteri?

Det är möjligt att den kryptiska lagtexten inte handlar om just likheten med lotteri. Men att kräva tillstånd är likväl bara ett sätt för byråkrati-Sverige att göra det krångligt för människor att ha roligt tillsammans, tycker jag.

Och LAN är en positiv fritidssyssla, som vi inte ska sätta upp hinder för. Ju fler människor som väljer låtsasvåld framför datorn med en Jolt-cola, desto färre som väljer riktigt våld på krogen med en starköl. (Jag menar förstås inte att man automatiskt gör antingen det ena eller det andra, men våldsbrott har minskat när spelandet har ökat.)

Den här byråkratin får jag göra något åt när jag kommer in i riksdagen!

Inga kommentarer: