17 april 2010

Jag skriver på väljarkontrakt mot datalagringsdirektivet

Om jag blir inkryssad i riksdagen efter valet i höst, lovar jag att rösta nej till införandet av EU:s datalagringsdirektiv i Sverige. Jag har skrivit under ett blocköverskridande väljarkontrakt som lever på www.nejtilldatalagring.se. Jag är den förste kandidaten från Kalmar län som skriver under.

Väljarkontraktet tar begreppet ”vallöfte” ett steg längre. Detta är ett handslag mellan mig som kandidat och den som personkryssar mig. Det väger tyngre än någon eventuell partilinje., säger Björn Brändewall.

Efter valet kommer det avgöras i riksdagen om EU:s datalagringsdirektiv ska införas i Sverige. Genom väljarkontraktet hoppas man stoppa införandet genom att få in så många riksdagskandidater som möjligt som lovar att rösta nej.

Förre justitieministern Thomas Bodström (S) var pådrivande för att införa datalagringsdirektivet som lag i Sverige, men har sedan det misslyckats gått omvägen via EU istället. Införs direktivet i Sverige innebär det att alla telefonsamtal, SMS, e-postmeddelanden och inloggningar på internet kommer att lagras. Myndigheter kommer kunna veta vem som kommunicerade med vem, när det skedde, var de kommunicerande befann sig, och vilken typ av kommunikation som användes.

Jag anser att varken staten eller EU har rätt att snoka i människors samtal och mail med varandra. Det är som om de skulle få sprätta upp och läsa varenda brev som vi skickar till varandra, eller placera en sändare som spårar varenda bil på vägarna. Men övervakningssamhällen skapar inte trygghet, utan rädsla bland människor.

Nejtilldatalagring.se och väljarkontraktet är skapat av riksdagskandidaten Mathias Sundin och riksdagsledamoten Camilla Lindberg, båda (FP), för att stoppa införandet av ytterligare en FRA-lagsliknande lagstiftning i Sverige. Initiativet har funnits i en månad och har uppmärksammats i Svenska Dagbladet. Listan över kandidater som skrivit under domineras för närvarande av piratpartister och folkpartister. Ingen från det rödgröna blocket har skrivit under.

1 kommentar:

Lars-Erick Forsgren sa...

Bravo!
Skönt det finns folkpartister som är liberala - och vågar visa det.
Integritet och rättssäkerhet är viktiga liberala värden!

Kolla gärna in min blogg.