09 november 2009

Mina minnen av murens fall

Idag ska vi glädjas, för det är exakt 20 år sedan Berlinmuren föll och halva Europa slog sig fri från det kommunistiska östblocket och började vägen mot demokrati. Inger Hilmansson har skrivit lite om det. Jag rekommenderar även Jens Christian Brandts mörka genomgång av hur det svenska etablissemanget snarare var bekymrade än glada över denna fantastiska händelse.

Jag minns fortfarande vad jag gjorde den 9 november 1989. På den tiden närde jag drömmar om att bli publicist när jag blev stor, så jag skrev en egen artikel till min låtsastidning om detta efter att ha sett nyheten på teve. Artikeln är tyvärr inte sparad till eftervärlden, men jag minns min något bristfälliga kunskap om mediesamhället i Sverige, eftersom jag i mina barnaögon tyckte att det var ett exempel på brinnande konkurrens att både SVT Aktuellt och SVT Rapport var där och rapporterade om denna jättenyhet. :)

Eftersom jag är vansinnigt förtjust i serien som berättarform kan jag även varmt rekommendera albumet Efter muren, som jag fick i julklapp något år senare. Där skildras murens fall i korta historier av ett flertal europeiska serietecknare, med starkt varierande stil och budskap.

Inga kommentarer: