26 juli 2007

Intellektuellt hederlig socialdemokrat

Liberala bloggar som jag diggar finns det många av. Kan inte länka till alla. Men idag tänkte jag pusha för en bra socialdemokrat som jag hittade av en slump: Erik Laakso, (s)-ordförande i Tierp.

Han raljerar inte om ”omvänd Robin Hood-politik”, eller svepande ”borgarna vill bara förstöra”-pajkastning som så många andra (s)-debattörer för sig med. När Erik Laakso kritiserar alliansregeringen så gör han det sakligt, med argument som jag själv ofta kan ställa upp på. På samma sätt levererar han konstruktiv självkritik inom sitt eget parti, som jag hoppas han får gehör för.

Han diggar eller dissar politiska förslag utifrån om de är bra eller dåliga - inte efter vilka partier som lägger fram dem. Det behövs fler som han i alla partier.

Några guldkorn:

(Sammanfattningarna i länkarna är mina egna formuleringar, om nu någon trodde nåt annat.)

1 kommentar:

Erik Laakso sa...

Jag tackar för vänliga kommentarer och omdömen och hoppas att det kan bli mindre vanligt med slentrianmässiga avståndstaganden från allt vad politiska motståndare föreslår, enbart grundat just på att de är motståndare (för att sedan genomföra det som "egen" politik under kommande mandatperiod) :)